Marknadsföring och reklam har genomgått stora förändringar de senaste åren.
För inte så länge sedan tappade företag seriösa pengar för mycket eftertraktade radio- och TV-inslag. Antalet skyltar och tidningsannonser avgör varumärkets framgång.
Dessa dagar är hyper-targeting och personalisering på modet. E-postmeddelanden, SEO och onlineannonser är vad som gäller. De visar de mest relevanta annonserna och sidorna för människor baserat på deras intressen och sökfrågor.
Denna taktik har flyttat marknadsförare från att fokusera på att skapa ett brett nät till mycket relevant inriktning. De är mer angelägna om att lansera riktade kampanjer baserade på personer som passar deras demografi.
Om du vill attrahera lokala kunder måste du därför tänka stort genom att tänka smått!
Vi vet alla att en del av att bygga ett framgångsrikt företag och blogg är att veta vilka exakt dina potentiella kunder är. Samma sak med varumärket. Du kan inte bygga ett framgångsrikt varumärke utan att veta vem du försöker nå.
Nyckeln till att verkligen veta vem din målgrupp är för att vara så specifik som du kan vara.
Du vill ha en solid bild av vilka dina konsumenter är så att du kan bygga ett varumärke som de enkelt kan relatera till.
Du kan börja bygga dina konsumenters profiler genom att känna till deras ålder, kön, plats, inkomstnivå och utbildningsnivå. Om du vill vara mer specifik kan du också titta på dina köpares resa, smärtpunkter och motivation.
Att identifiera din målgrupp kommer att bidra till att du skapar ett varumärke som är specifikt inriktat på människor som kommer att dra mest nytta av dina produkter, tjänster eller innehåll.
Även om dina konkurrenter har mer resurser till sitt förfogande, kan du alltid lita på ditt unika säljförslag för att förvandla åskådare till betalande kunder. Din USP består av produkter, tjänster samt fördelar som bara ditt företag kan erbjuda.
Det finns många sätt att kommunicera din USP, men enligt experter är ett av de bästa sätten genom storytelling.
Att berätta en historia skiljer dig från dina konkurrenter eftersom det ger dig chansen att injicera din personlighet i den. På så sätt får du kontakt med dina kunder på en mer personlig och känslomässig nivå.
Innan du skapar ditt varumärkes historia är det viktigt att veta vad dina kunder letar efter i ett varumärke. Att använda ett socialt lyssningsverktyg hjälper dig eftersom det meddelar dig om konversationerna om ditt varumärke och nyckelord relaterade till ditt företag. På så sätt vet du vad du ska lyfta fram i berättelsen du ska dela.
Därefter måste du komma på ett sätt att berätta för dina kunder din varumärkeshistoria. Att inkludera detta på din Om-sida är en början, men det räcker inte. Du måste presentera detta på ett sätt som är både tilltalande och engagerande.
Förutom din USP måste du också skapa visuella tillgångar för att få ditt varumärke att sticka ut.
Varumärkestillgångar som en logotyp, slogan och färgschema kommer inte bara att förstärka ditt varumärkes identitet, utan de hjälper dig också att bli uppmärksammad av din målgrupp. När allt kommer omkring har du bara en chans att göra det rätta första intrycket.
Dessa visuella tillgångar utgör ditt varumärkes identitet och kommer att visas på allt som är relaterat till ditt företag. Det är därför det är viktigt att du investerar tid och pengar på att skapa exceptionella bilder som tydligt representerar de värderingar som ditt varumärke står för.
Att utveckla varumärkestillgångar säkerställer konsekvent leverans av ditt budskap över alla kanaler.